Skivomslag lockar

Att skivomslag lockar nya lyssnare råder det inget som helst tvivel om. Vissa menar dock att det inte längre har samma vikt som de en gång i tiden hade, något som vi skulle vilja hävda är direkt felaktigt, då inget riktigt förändrats i denna mening.

Många människor tror idag att illustrationerna till ett skivomslag inte längre är av samma vikt som det en gång i tiden var. Det motiverar man med att tala om att omslagen på LP-skivor, kassetter och CD-skivor alla lockade en att köpa musik av band som man aldrig tidigare hört, för att de helt enkelt såg bra ut hos skivaffärerna. Man menar också att detta är någonting som i princip inte längre förekommer inom dagens musikvärld, men där har man gjort lite av en tankevurpa.

Vad de inte tänker på är att de digitala omslagen numera fått nya plattformar att synas på som inte existerade för ett tiotal år sedan, där konkurrensen är exakt lika stenhård som förr och där ett snyggt omslag drar precis samma mängd lyssnar som innan – ja, förmodligen till och mer fler!

Vi har med andra ord inte alls slutat konsumera musik visuellt, även om man kanske kan tro det vid en första tanke. Detta är någonting som borde vara en upplyftande insikt för alla de som älskar att bläddra runt i skivkonvolut av olika slag, att veta att detta hantverk inte är på väg ner i graven, utan enbart anta en annan form.

Det är också en rolig vetskap för de designers som vill syssla med detta, att det är någonting som helt enkelt kommer leva vidare även långt in i framtiden. De behövs dessutom alltid illustrationer till bandtröjor och liknande merchandise, vilket gör att den som är duktig alltid kommer ha sin framtid säkrad. Var så säker på detta!