Bärbar musik

Ingen kan väl ha undgått att vi lever i en tid där en smartphone finns i nästan var mans ägo. Förr hade vi alltid med oss vår mp3-spelare och vår telefon – nu ryms båda funktionerna i vår smarta telefon.

Tack vare att tjänster som Spotify och Shazam även har appar för iOS och Android kan vi nu ha vår musik med oss överallt i en enda enhet, utan att fylla våra minneskort med flera terabyte av musik.

Mobilen som musikspelare – vad behövs?

Varje audiofil bör investera i ett riktigt bra par hörlurar. Det är stor skillnad mellan bra lurar och halvbra sådana och det märker du när du testar dem. Även om bra lurar kan vara dyra är det ett köp du inte kommer att ångra. IDG har testat flera riktigt bra modeller och om du behöver tips hittar du rekommendationerna här.

Vill du även använda mobilen för att spela upp musik för andra, finns det numera många högtalare som du bara pluggar in mobilen i. Det är en särskilt smart lösning för studenter eller personer som ofta är på resande fot.

Musikuppspelning brukar kräva en hel del batteritid, och när vår smartphone kopplas till såväl externa högtalare som bilstereon drar den naturligtvis mer ström. Ett extrabatteri (eller till och med två) är därför att rekommendera. Du hittar extrabatterier och även laddare till mobiltelefoner på Equipit.se.

Säkert vill du ha med musiken när du tränar. Då är ett par billigare hörlurar och ett sportarmband som rymmer telefonen en bra investering. Varken de dyra hörlurarna eller telefonen skadas då av svett och du får den motivation du behöver från din favoritmusik.

Nya streaming tjänster

Nu mer så får Spotify,  Shazam och andra konkurrens från andra streamigs tjänster. Tidal är en av dessa, genom ett samarbete med WiMP så är de klart med att kämpa för att få lyssnare. Det unika med Tidal är att tjänsten ägs av artister och inte vilka artister som helst. Bland annat så är Kayne West med. Beyonce och Rihanna finns med som ägare. Även Madonna och Daft Punk har intresse i Tidal. Det finns inget gratis abonnemang som är finansierat av reklam som med Spotify i Tidal utan det finns två olika prenumerationer, låg ljudkvalité och högre ljudkvalité. Det senaste i streamingsdjungeln är Apple, med sin Apple Music så är de klar med i matchen om lyssnarna. Återstår att se vad jätten Apple kan åstadkomma med sin tjänst.