Vår kära Melodifestival

När vi pratar skandinaviskt och när vi pratar svenskt, måste man nämna melodifestivalen. Den är omåttligt populär i vårt land och drar miljoner tittare till tevesoffan varje år. 

Många länder i Europa skickar endast en bra artist från landet som representant. I Sverige tycker vi att hela musiktävlingen är så rolig att vi har vår egen nationella tävlingen för att välja ut den svenska representanten. Melodifestivalen har varit igång sedan 1959. Tävlingen har alltid varit populär teveunderhållningen men den nådde verkligen sin kulmen när programmet slog tittarrekord på 4.2 miljoner tittare under 2006.

Nuförtiden älskar vi att följa artisterna runt om i Europa och försöker gärna lista ut i förväg vilka som går vidare och inte. Under Melodifestivalen och Eurovision skrivs det flitigt om artisternas låtar och chanser i tävlingarna: en av de största i Sverige är ESC-Panelen som följer alla bidrag från hela Europa. Ja, har i Sverige kan man verkligen säga att vi håller tävlingen kär.

Tävlingen fick ett verkligt uppsving under 2000-talet då man gjorde om programmet lite och lade till deltävlingar och andra chansen. Det spred ut tävlingen på flera helger och plötsligt kändes det ännu mer speciellt. Det var också runt samma tid som spelföretagen började erbjuda betting på vilka som skulle gå vidare till final och slutligen vem som skulle vinna och gå vidare till Eurovision. Självklart kunde man också betta på vem som vann “Europamästerskapet”.

Andra ändringar som har skett under årens gång är körsången. Under många år var det obligatoriskt att körsång och artisten måste sjunga live. Men sedan ändrade de regeln och endast artistens röst måste vara live. Dock måste alla körsång gå att sjunga live, även om man väljer att ha “play back”, med tanke på att Eurovision fortfarande kräver att all sång sjungs live. Förr var det också krav i båda tävlingarna att max sex personer får vistas på scen under ett uppträdande, men detta har nu ändrats till åtta personer

Genom åren har Melodifestival fortsatt att vara ett sätt för artister att nå Topplistan i Sverige och att öka deras popularitet. Artister som Lena Philipsson, Charlotte Perelli och Carola Häggkvist har alla röjt stora framgångar efter sina uppträdanden på Melodifestivalsscenen. Och tack vare att Melodifestivalen ofta ger oss nya sånger som sedan blir sommarplågor, som Loreens “Euphoria”, dras människor i alla åldrar till tävlingen.